(!LANG: אנשים יצירתיים לא יכולים להרוויח טוב: ראיון עם משורר. ראיון עם משורר דמיטרי גורנסקי. (03/10/2018)

ראיינה נטליה טופורקובה

באיזה גיל כתבת את השיר הראשון שלך?

- בגן הילדים. באיזה גיל אני לא יודע. אני זוכרת שבגיל חמש עליתי על כמה דיונים, למשל, על ילד שאהבתי. בשש היא פתחה מחברת שבה רשמה את שיריה, היא עדיין מוחזקת בבית. השירים האלה, כמובן, תאמו את גילי.

באבא לודה קנה לי כוס.

קראנו לחתלתול אליס.

ואז התברר שזה חתול.

שמו של החתול היה פוסיה, הוא שטף את האורחים.

כך תיארתי את זה בגיל שש מקרה אמיתישקרה במשפחה שלי. לפעמים לא היה הרבה מה לתאר, ואז פשוט כתבתי משהו, כמה שטויות מחורזות. סתם כי רציתי לכתוב.

ואז, כבר בפנים בית ספר יסודי, בספרות התבקשנו כל הזמן לכתוב שירים על נושאים שונים. כמה הורים עזרו. הסתדרתי לבד, ובדרך כלל המורה הייתה מרוצה מהעבודה שלי. ועם שירים על העיר שלנו, אני חושב שאפילו השתתפתי באיזו תחרות.

- איך קרובי משפחה שלך מתייחסים לעבודה שלך, לחיים השיריים?

"אמא שלי תמיד תומכת בי. הוא מאמין שיש לי את היכולת, משכנע אותי להשתתף בתחרויות. היא כבר הייתה רגילה לזה שפתאום יכולתי לקפוץ מהמיטה באמצע הלילה ולברוח לכתוב שירה אם פתאום עולים לי כמה שורות בראש. כנראה, מבחוץ זה עשוי להיראות קצת מוזר... ופעם אחת התקשרתי אליה בטוליאטי וביקשתי ממנה לרשום את הרביעייה שהסתובבה לי בראש, כי לא הייתה לי כזו הזדמנות.

אף אחד מקרובי המשפחה שלי כבר לא מכיר את השירים שלי. אבא שלי יודע מה אני כותב, אבל הוא כמעט לא קרא כלום. אחת הסבתות ביקשה ממני פעם לקרוא את השירים שלי, אבל הם היו אישיים מדי, וסירבתי.

חברים קוראים את שירי ומדברים עליהם יפה. למרות שאחד החברים שלי כועס מאוד בגלל שהשירים שלי עצובים מדי, וכל הזמן דורש לכתוב משהו מצחיק. גם המורה האהובה עליי בבית הספר אמרה משהו דומה. כדי להסביר לה למה אני תמיד כותב על דברים עצובים, כתבתי את השיר הזה:

אני לא יכול לכתוב כיף

העט שלי מתמלא בדמעות.

אין צורך לחפש בשורות שלי

המילים האלה שמרפאות מעצב.

הם יפים, אבל לא בשבילי

הנשמה שלי לא מכירה את השלום.

היא תמיד הייתה מבולבלת

מעולם לא מצאתי את השלווה שחיפשתי.

אולי הם פוגעים בה לעתים קרובות

שכן שש עשרה שנותיי קצרות.

אולי הלב הזה הוא כולו שלי

השאיר עקבות של חלומות ענווים.

בשורות שלי כל הדמעות וכל הכאב

שנצברו מאז הלידה.

אני יודע שכאן וזה שיחק תפקיד,

שהרבה פעמים החלומות שלי התנפצו.

בשורות התקוות הנמסות שלי

אפשר למצוא הרבה

בהם, כאב האהבה יופיע ללא בגדים.

אני לא יכול לכתוב כיף...

זו בהחלט בעיה עבור אמא שלי. היא אוהבת את השירים שלי לרוב, אבל בטח קשה לה לפעמים לקרוא אותם. כל אמא רוצה לדעת שהילד שלה מאושר, ולא לקרוא איך זה כואב. פעם נתתי לאמי להקשיב לקטע מספרה של אנה ריבלוטה:

"זה גם קורה. אתה יולד ילד, והוא משורר. את מניקה אותו, נושאת אותו לשירותים בידיים כשיש לו חום, מבזבזת עליו את כל הכסף שלך והכל. זמן חופשי. אתה חולם שיהיה לו בית ספר עם מדליית זהב, עבודה מעניינת, מכונית יפה, חתונה כיפית, שלושה ילדים וכלב. והוא גדל כמשורר, והכל רע איתו. והוא שותה מרורים וכותב שירים עצובים, ואתה כבר בן שישים, וכבר נתת לו כל מה שהיה לך, ואין לך יותר. והוא כותב וכותב, ואתה קורא ובוכה.

אמא אמרה שזה מאוד חשוב.

- מה נותן לך השראה?

- כנראה, זה יישמע נדוש, אבל, קודם כל, החיים נותנים לי השראה. הרגשות שאני מרגיש. אהבה. אנשים קרובים. יצירתיות של משוררים, סופרים, מוזיקאים אהובים. לדוגמה, לאחר שקראתי את הרומן "הממציאים" של מריקה מי, כתבתי שיר בשם הדמות הראשית. ולאחרונה ביקרתי בקונצרט של הקנצלר גיא. זה היה כל כך מדהים שעד מהרה כתבתי שיר ל"קנצלר גיא" על כמה אני מעריץ את עבודתו.

מה תפקידה של היצירתיות בחייך?

- עבורי, השירה היא בעיקר דרך לבטא את הרגשות שלי ובמקביל ניסיון להעביר אותם לאנשים ספציפיים. בעצם, כמובן, זו זעקה אל הריק - כתבתי לשולחן הרבה מאוד זמן, מקסימום - השתתפתי בכמה תחרויות. לכן, האנשים שפניתי אליהם, כמובן, לא יכלו לדעת על כך דבר. אבל גם עכשיו, כשהתחלתי לפרסם שירים באינטרנט, אני כמעט בטוח שהם לא יגיעו לנמענים. למרות שאני עצמי לא יודע אם אני צריך שהם יגיעו.

הרגשות שלי שוב נופלים על הנייר עם משפטים...

הייתי צורח, אבל הצרחות של השירים שלי בהחלט שקטות יותר.

אני תמיד אומר את המילים שצריכות להיאמר...

וזה לא משנה שאתה רחוק ולא שומע אותי.

אני כותב כי אני לא יכול להפסיק לכתוב. זו הדרך שלי לתקשר עם העולם.

– אמור לי, בבקשה, איך אתה כותב? איך הולך התהליך. אני תוהה אם יש מילים כאלה, דימויים, חרוזים שלעולם לא ישתרשו ביצירה שלך?

- למעשה, אין אלגוריתם ברור. השראה עלולה לבוא פתאום, שורה מוצלחת או כמה עשויים לעלות. אולי סתם משועמם ואין מה לעשות. יכול להיות שזה רק רצון "לנסות לכתוב משהו".

גם תהליך כתיבת השירה תמיד שונה. אני יכול לכתוב שיר בחמש דקות, או שאני יכול להיתקע ולסיים אותו אחרי חודשים רבים. סיימתי את השיר "יצאתי משערך" שלוש או ארבע שנים אחרי שהתחלתי בו.

אני לא חושב שיש מילים, תמונות וחרוזים כאלה. אני לא אוהב לקלל, כי אתה אף פעם לא יודע מה יקרה מחר. אפילו איזה סוג של אדם תהיו מחר לא ידוע. תמיד יכול לקרות משהו שיגרום לך לשקול מחדש את השקפותיך על החיים או להתחיל לכתוב על נושאים שמעולם לא חשבת עליהם.

- אני מאוד אוהב את מחזור השירים "סתיו עשרים ואחת". אלו הם השירים האחרונים שלי, ומבחינת טכניקה הם עדיפים באופן ניכר על כל מה שכתבתי בעבר. בנוסף, עכשיו המחזור הזה הכי קרוב אליי מבחינת מצב נפשי. "סתיו עשרים ואחת" עדיין לא הסתיים. עכשיו יותר מחמישים שירים מהמחזור הזה הושלמו, אבל יש לי ריקים רבים לשירים עתידיים.

קשה לי מאוד לבחור שיר אהוב אחד. בדרך כלל, גם אם טווח קצר, אחד השירים האחרונים הופך לאהוב. עכשיו, למשל, אחד השירים האהובים עלי הוא השיר הזה:

אולי יום אחד תבוא אליי... מה אם?

האם תהיה חזק מספיק כדי ללחוש, "צא החוצה"?

אם המעגל התשיעי מחכה לך,

אני בספק אם אוכל לעזור.

אל תחשוב - אני גם לא חולם על גן עדן.

אני יודע בעצמי שאני חוטא לא פחות מאחרים.

לא משנה כמה שורות נייר תשפשפו,

הערך שלי לא שווה אגורה.

עם זאת, אתה, כרגיל, בר מזל...

או שיש הרוב בקרב האוהבים?

אם תשאלו אותי, אז לידי אני אקפא לקרח.

אני לא רוצה להשאיר אותך לבד.

באשר לשירים שאני מחשיב את האהובים עלי במשך זמן רב... כנראה, אלה כוללים את "אני זוכר" ו"אני, בלעדייך, אתה יודע, מסתכל מבעד לחלון ..."

האם אפשר ללמוד לכתוב שירה? האם יש טכניקה מיוחדת?

- תלוי מה הכוונה בביטוי "לכתוב שירה". אתה יכול ללמד אדם לחרוז מילים, אבל לא סביר שהוא יחבר משהו אם אין לו צורך כזה. ואת מי שיש לו צורך כזה אפשר ללמד לכתוב טוב יותר. למשל, אל תלכו שולל, בחרו בחרוזים לא בנאליים. יש תרגילים למשוררים באינטרנט. אני חושב שהם יכולים לעזור. וכמובן, צריך לקרוא כמה שיותר שירים טובים, גם קלאסיים וגם עכשוויים.

- מי המשורר האהוב עליך?

- אני מאוד אוהב את השירים של צווטאייבה, אחמדולינה, פטרובס, לרמונטוב ופושקין. אבל המשוררת האהובה עליי היא בהחלט אנה אחמטובה. המליצה לי לקרוא את שיריה על ידי המורה האהובה עלי לספרות, אירינה אנטולייבנה אזרובה, שלימדה איתי כשהייתי בכיתה י'. מאז שנסחפתי לעבודתה של אחמטובה, התחלתי לכתוב טוב יותר ויותר. לפני כן, כמעט ולא כתבתי, והשירים שלי היו די פרימיטיביים בצורתם. לאחר שנודע לי שאני כותב שירה, אירינה אנטולייבנה ביקשה ממני להסתכל עליהם. היא ציינה את אלו שנראו לה טוב, הדגישה רגעים מוצלחים ולא מוצלחים, נתנה כמה עצות לכתיבת שירה. והיא יעצה לי לקרוא את אחמטובה. אני מאוד אסיר תודה לאירינה אנטולייבנה על כך. אם זה לא היה בשבילה, הדברים היו נראים אחרת עכשיו.

האם יש משוררים שהשפיעו עליך?

– בשירי המוקדמים ניכרת מאוד השפעתה של אחמטובה. אם תסתכלו על מחזור השירים הראשון שלי "הכפפה הבודדה", שכתבתי בגיל חמש עשרה או שש עשרה, אז זה ימשוך את עיניכם. השירים האלה, כמובן, היו חסרי יומרות, ילדותיים ותמימים, אבל השפעתה של אחמטובה שם ברורה. לדוגמה, בפסוקים אלה:

וַלס

שבר כוס, הידיים רעדו,

ומסיבה כלשהי, האצבעות שלי מכוסות בדם.

אבל אני עדיין זוכר את הצלילים האלה

נשימה מכווצת בחזה.

הם ניגנו את הוואלס בשקט ובעצב,

גל ריחף באולם המוזיקה,

ואני ואתה, התאהבנו, רקדנו,

והנשמה הייתה מלאה ברוך.

נפרדנו תחת אותם צלילי ואלס,

ולא הייתה מנגינה עצובה יותר.

לנצח פתחנו את ידינו באותו רגע

בלהבות האורות הנוצצים.

אתמול נצצו עיניי

היום נצצה בהם דמעה.

ורצים לאורך המקשים, הם שיחקו

כל אותו ואלס אצבעות עד החושך.

השמיים התקדרו בעצב

חיוורתי.

ברגע הפרידה שלנו

אל השמיים, מפחיד את היונים,

ידיים קפוצות קרות

היא נשכה את שפתיה בכאב.

בשקט ברגע הפרידה

היא עמדה לידך.

תחושת חולשה בברכיים

התנודדתי קלות.

אלוהים, למה אכפת לך כל כך

היד החזיקה?

שקעתי על הספסל,

חיבקת אותי בעדינות.

אלוהים, הייתי נותן הכל!

רק אל תשחרר...

אבל גם עכשיו אחמטובה משפיעה עליי. למשל, התייחסות לאחמטובה ניכרת בשיר "העונה החמישית".

העונה החמישית של השנה הייתה בסתיו.

עלים צהובים שקעו בשלוליות מראה...

אתה, כמו קודם, לפעמים היית בלתי נסבל,

רק פתאום נעשיתי חזק יותר מאוויר, אני צריך את זה.

העונה החמישית נראתה חמימה

חיממתם אותי בשבועיים הראשונים.

גשם עצבני של ספטמבר הלם על החלונות...

חייכתי ועיניי נצצו בבהירות.

העונה החמישית הרגה אותי

הקור הגיע חודשיים לפני המתוכנן.

האם אי פעם התחרטת, יקירתי?

והבנת שהתנהגת באכזריות?

- מי זה משורר בן זמננו?

- זה כנראה הכי הרבה נושא מורכבלאורך כל הראיון. הגיוני לומר שזהו העכשווי שלנו; משורר שכותב כעת. אבל בזמננו, נציגים של כמה דורות יוצרים במקביל, ועבודתם, כמובן, שונה מאוד. אולי, כדי לכסות את הנושא הזה בפירוט, יש צורך לכתוב עבודה מדעית...

- אתה מקדיש תשומת לב רבה למילות אהבה בעבודה שלך. האם אתה מקדיש את השירים שלך לאנשים ספציפיים?

- אני בחורה מאוד טיפוסית שהכי מעוניינת לכתוב על אהבה. ומכיוון שלרוב אני מקבל השראה מהרגשות שלי, אני כותב על עצמי ועל הרגשות שלי. וכמובן, על אנשים ספציפיים. מכרים משותפים בהחלט יזהו אותם משיריי. תמיד יש יותר מדי פרטים בשירים שלי המצביעים על האנשים האלה.

אנחנו מכירים אותך שנה בדיוק

אבל לא נתראה שוב.

ההיכרות הזאת תסב לי כאב,

לצערי, גיליתי מאוחר מדי.

ואז קיוויתי - פתאום

אני יכול לתקן משהו...

שוב אבוד בהייה בנטבוק -

למה לא התחזקתי?

למה המראה שלך בתמונה

האם זה גורם ללב שלך לפעום מהר יותר?

פצעים ישנים כואבים יותר מדי

ומתי יגדלו - אני לא יודע.

אני מחכה לנס. אולי אני אתעורר

בוקר אחד, אני אהיה חופשי.

זה הפך לחלום. אלוהים, תן

אז הקב"ה ישמח.

יש לי מילות אהבה, לא מכוונות לאף אחד במיוחד, אבל אין מספיק מהן. יהיו בערך שישה שירים, כנראה... למשל, "יצאתי אל השער שלך..."

הלכתי לשער שלך

זורק צעיף על כתפיו.

הבטחת לי משהו

נותנים פרח פרידה.

הוא צחק: "אתה חיוור היום.

נשים שטבעו חיוורות אפילו יותר.

והמשכתי לחפש

על שדות חיטה אפורים.

כמו רוח רפאים היית לאור הירח

הסוס שלך היכה את האדמה עם הפרסה שלו.

לא עניתי לך,

היא הניחה את ידה על חזה.

הנשיקה שלנו הייתה כל כך קצרה,

והשפתיים שלך כל כך יבשות...

הו, כמה מחטים יש בלב,

כעונש על חטאינו.

לחצת אותי חזק, עד כדי כאב.

אמר, "אל תהיה עצוב. אני אחזור."

והעמדתי פנים שאני מאמין

לפחות הכרתי אותך בעל פה.

אני זוכר את ריח השיער שלך

ומוזרזה מריח כמו טימין...

יקירתי, אני הלילה האפל הזה

כבר ידעתי שכןהסוף.

למען האמת, אני מאוד מקווה שזה הגיל. הניצול האינסופי של אותו נושא נודף מאין אונות יצירתית. אבל בינתיים אני כותב בעיקר מילות אהבה. לעתים קרובות זה מסתכם במשהו אחר. לפני חודש כתבתי שיר לתחרות בנושא "לו רק לא הייתה מלחמה", אבל כתוצאה מכך, עדיין התברר שהוא עוסק באהבה. הרשו לי לצטט את סטפניה דנילובה:

הכל. נאסף! אני כותב על הנצח

אל תכהה את הקווים עם הנשמה שלך! ..

וזה קרה שוב, כמובן,

איך זה נלקח ממני.

אז אני תמיד מקבל משהו כזה.

- אומרים שיצירתיות פותחת כל דלת, אפילו ללב. האם אתה מסכים עם הקביעה הזו?

- אולי כן. למרות שעדיין לא הצלחתי לעשות זאת בעצמי. לא כל לב נועד להיפתח בפנינו. יכול להיות שאנחנו פשוט המפתח הלא נכון.

אם אתה השמש

אם אתה השמש, אני חייב להיות פלוטו.

הלב שלי שוקל כמה עשרות טונות

אני חי כבר שלושה חודשים ללא השגחתך.

אם אתה הדלת, אני לא סבירמפתח מתאים.

לא משנה כמה אתה נלחם, המאמצים שלך כולם לשווא.

אם אתה השמש, תן לי קרן אחת.

לא משנה איך אני אלחם, אני עדיין אצא בלעדיו.

- ספר לנו על תולדות יצירת השיר "להיפך".

- אם אנחנו מדברים על תולדות הבריאה, אז זה הכי יוצא דופן בביוגרפיה שלי. את השיר הזה כתבתי ביולי 2010, כשבאתי להיכנס למכון. זה היה לילה, הלכתי לישון, ולפתע נוצרה בראשי הרביעייה הראשונה. במשך זמן מה ניסיתי לא לשים לב, אבל לבסוף התיישבתי לכתוב. השיר נכתב בקלות רבה, כאילו הוא מוכתב לי. כל זה היה מוזר: לא כתבתי זמן מה, וקיבלתי השראה רק מההתאהבות, שבאותה תקופה לא הייתה קיימת. אגב, לא כתבתי שום דבר אחר בקיץ. והשיר הזה נוצר ללא סיבה נראית לעין, והדבר המוזר ביותר הוא שהוא היה הרבה יותר בוגר ממה שכתבתי בדרך כלל בגיל שבע עשרה. אפילו יותר בוגר משירים רבים לאחר מכן. נדמה לי שכשכתבתי להיפך, עדיין לא הייתי בשל להבין את זה. כי זה פרדוקסלי. כשאני חושב על זה, מתחיל להראות לי שזה לא היה ללא התערבות של כוחות עליונים. אני באמת מרגיש שהשיר הזה הוכתב לי. ומה שעוד יותר מפתיע, אחרי שלוש שנים וחצי זה התגשם כמעט במאה אחוז. זה אפילו נהיה קצת מפחיד...

בניגוד ל

את נשארת איתי

עוד עשר דקות?

הכל אותו דבר מהשפתיים שלך

השפתיים שלי ישפשפו.

הכל אותו דבר בעיניים

קרא - של מישהו אחר.

בכל מקרה, זה לא הגורל

בכל מקרה, אתה בצד השני.

בכל מקרה, אנחנו איתך -

כמו צפון ודרום.

זה לא משנה אם אתה אויב

אבל בזרועות פתאום.

ותשכח ממני

אני מבטיח - לנצח -

אל תופיע בחלום.

הכל אותו דבר מהשפתיים שלך

השפתיים שלי ישפשפו.

את נשארת איתי

עוד עשר דקות?

- אתה מופיע עם השירים שלך בפני הציבור?

"מעולם לא הייתה לי הופעה גדולה. וכך, פעם קראתי שירה ב"ערב ספרותי" בבית הספר. מה שבעצם היה משהו כמו מסיבת תה פואטית בשיעור ספרות... ועוד פעם - אחרי איזושהי תחרות, היו עשרה אנשים לכל היותר. אבל אני אשמח לנסות לדבר איפשהו.

מהם התחביבים הנוספים שלך מלבד שירה?

- אני מאוד אוהב לשיר, אם הייתי יכול, הייתי שר כל הזמן, אבל האנשים סביבי לא יכולים לסבול את זה. והם בהחלט רוצים לנצח אותי. יש לי קול טוב, אבל, באופן טבעי, אף אחד לא ירצה להקשיב לו לפחות חמש עשרה דקות ברציפות. לכן אני מאוד אוהב כשאף אחד לא בבית - אפשר לשיר בקול רם, הרבה זמן, ולפחות עשר פעמים ברציפות אותו הדבר. אני לא משתעמם, באופן מוזר.

ניסיתי גם לכתוב פרוזה, אבל התמדה עדיין לא מספיקה. אני מקווה להתגבר על המכשול הזה.

- מה היית רוצה להשיג בעבודה שלך?

- באמת הייתי רוצה לכתוב יותר טוב מעכשיו. ובכל זאת, אני עדיין סופר מתחיל, ויש לי הרבה מה ללמוד. אני באמת רוצה ללמוד צורות שונותשירים - פסוק לבן, פסוק חופשי, סונטה, רונדו וכן הלאה. אני רוצה ללמוד איך לכתוב פרוזה מחורזת. אני גם חולם לכתוב זר סונטות.

וכמובן, אני רוצה להתרחק ממילות האהבה הקבועות, להרחיב את מגוון הנושאים שאני כותב עליהם.

- אני לא יכול לומר שאני מכיר היטב את עבודתם של סופרים עכשוויים, יש הרבה כאלה עכשיו. אני מכיר משוררי רשת הרבה יותר טוב מאלה שקיבלו כמה פרסים יוקרתיים כמו בכורה. עכשיו באינטרנט אתה יכול למצוא הרבה שירים טובים. כמעט כל שבוע אני מגלה משורר מעניין חדש. אני אוהב את העבודה של סשה בס(ת), ורה פולוזקובה, עלי קודריאשבה. הרבה שירים מאת ויקטוריה מילובידובה, זלטנציה זולוטובה, ארצ'ט, סטפניה דנילובה, אנה קוליק קרובים אלי. ואני גם נהנה לצפות בתוכנית על משוררים צעירים "סבתא פושקין". אז הכרתי את עבודתם של מיכאיל קדנובסקי, יגור טרופנוב, ארס-פגס, יוליה אקונומובה, מריה מלנקו, מריה קופריאנובה, אלכסיי פדיייב ועוד רבים אחרים משוררים מעניינים. בין החברים שלי יש משוררות מוכשרות מאוד - אנסטסיה אלכסנדרובנה סולומונובה (הידועה גם בשם סטסי), לינה קובלבסקיה, טטיאנה ז'וצ'קובה (המכונה EshuLee), אלנה שורמנובה.

- לדעתך, מי מהמשוררים של היום ילמדו ילדים בבית הספר לאחר זמן מה?

התשובה לשאלה זו מעניינת אותי בדיוק כמוך. קראתי כל כך הרבה שירים יפים שאני פשוט הולך לאיבוד כשאני חושב על זה. למדנו את ורה פולוזקובה במכון, אז סביר להניח ששיריה ייפלו לתוך מערכת של ביהס. ועוד של מי - הזמן יגיד, יש רבים ראויים.

מה היית רוצה לאחל לקוראים שלנו?

- ברצוני לאחל לקוראים למצוא את עצמם ואת יקיריהם, למצוא את הדרך שלהם. חיו בהרמוניה עם העולם ועם עצמכם, שמרו תמיד את האור בנשמתכם. הראה כמה שיותר הבנה לאנשים סביבך, אל תשפוט אחרים. הציבו לעצמכם יעדים והשג אותם. לעולם אל תוותר, תאמין בעצמך ובאנשים. וכמובן, לאהוב ולהיות נאהב.

קבלו כל יום חדש בחיוך ולעולם אל תטיל ספק בכך שהאושר ידפוק על דלתכם!

סרגיי זאביאלוב ערך את הופעת הבכורה שלו בסמיזדאט של לנינגרד של שנות ה-80, הוא היה חבר ב-Club-81. פילולוג קלאסי בהכשרתו, לימד יוונית עתיקה ו שפות לטיניות, ספרות עתיקה, הרצה על תולדות השירה הרוסית של המאה העשרים, כולל באוניברסיטאות סנט פטרבורג וציריך.

מחברם של שישה ספרי שירה, שיריו ומאמריו תורגמו לשפות רבות. חבר במועדון ה-PEN, חתן פרס אנדריי בילי (2015) ופירו ביגונגיארי (פיסטויה, 2016). לאחרונה יצאה לאור ההוצאה "סקירה ספרותית חדשה". ספר חדשמשורר "שירים ושירים 1993-2017".

ספר חדש מאת סרגיי זאביאלוב, שירים ושירים 1993-2017, ראה אור בסדרת האמנות של הוצאת מוסקבה New Literary Review בשנת 2018.

הספר "שירים ושירים 1993–2017" יוצג על ידי המחברת בסנט פטרסבורג על הבמה החדשה של תיאטרון אלכסנדרינסקי ב-13 במאי בשעה 19:30; במוסקבה באולם הכנסים של ספריית Nekrasov ב-16 במאי בשעה 19:30; בשוויץ בסיוע המועדון הספרותי בציריך ב-27 במאי במוזיאון המוזיאונים (Limatquai 62, הכניסה ל-Lieraturhaus), החל מהשעה 15:00.

ניתן לקנות את ספרו של סרגיי זאביאלוב "שירים ושירים 1993-2017" בקישור הזה http://www.nlobooks.ru/node/9090. ואם אתה מציין בדפדפן "סרגיי זביאלוב. שירים ושירים 1993-2017", אז מנועי חיפושיציע עשרות חנויות בהן קל ונוח לרכוש חידוש ספרותי.

שלום אהובים ואהובים שלי! השנה חזרתי מחופשת הורות, שלחתי את בתי ל גן ילדים, והיא הלכה ללמוד - כדי לסיים את האוניברסיטה שלה. הייתה לי השמחה ללמוד עם בחורה שכותבת שירה יפה. ואני באמת רוצה להכיר לך אותה ואת העבודה שלה.

כן, זה ראיון עם משוררת שעדיין מעט מוכרת, אבל אני בטוח שלילדה הזו יש עתיד גדול בדרכה היצירתית. ואם תקראו היום כמה משיריה, גם אתם תבינו את זה!

אז, הרשו לי להציג לכם - סבטלנה טנקוביץ' - ילידת ותושבת מינסק (בלארוס). אני לא אספר לך על זה עוד הרבה זמן. אני רק מבקש מכם לתמוך ב"יציאה לציבור דרך האינטרנט" בתגובות בתחתית העמוד. אני חושב שזה יהיה תענוג עבור סווטה לקרוא את הביקורות החיוביות שלך ללא ספק על עבודתה. בכלל, תמכו במשורר הצעיר!

אמרתי את המילה הראשונה שלי. נמשיך ישירות לראיון עם המשורר. ואני מיד נותן את רשות הדיבור לסבטלנה.

סבטלנה טנקוביץ':שלום לכולם. אני שמח שקיבלתי את ההזדמנות להציג בפניכם את עבודתי. אני מקווה שתאהב את זה.

אני:סווטה, אני תמיד מתעניין איך הכל התחיל. לכן, אתחיל את הראיון שלנו בשאלה זו. לפני כמה זמן התחלת לכתוב שירה?

סבטלנה טנקוביץ':בעצם מזמן. את שירה הראשון כתבה בגיל 11.

אני:האם אתה זוכר את ההיסטוריה של יצירת השיר הראשון שלך? תגיד לנו.

סבטלנה טנקוביץ':כן אני זוכר. זה היה קיץ. שתי אחיותיי ואני נחנו בכפר עם סבתי. זה מקום נפלא שמעודד אותך לכתוב ולכתוב הרבה. וכך קרה שרבנו והתווכחנו הרבה, אני לא זוכר בדיוק מה היה העניין, אבל התוקפנות והכעס שלי נשפכו על הנייר עם השיר הראשון שלי "הנודד".

נָע וָנָד

בחשכת הלילה

מתחבא מפני הגורל

הולך למגע

מפחד מתחושה מוקדמת של צרות.

הוא נודד שחור

בעל החושך.

הוא רק מחפש חופש

הוא מחפש חום.

אבל איפה החמימות בחשכת הלילה

והיכן נודד יכול להתחמם בדממה?

תשובה אחת:

אין חופש בחושך

ואין לנו איפה להסתתר מהגורל.

אני:כמה מעניין! לרוב אני שומע מרבים שההתאהבות הראשונה הופכת לתחילת הזרם היצירתי שלהם. אבל דחפו אותך לזה על ידי רגשות אחרים לגמרי. וזה שוב מאשר אותי במחשבה ש כל רגש שאדם חווה יכול לשמש השראה .

סווטה, לפני כמה שנים היה לי העונג לשמוע אותך קוראת את שיריך. זה היה מאוד מעורר השראה! אם רק הייתי קורא אותם ולא שומע אותם, הייתי תופס אותם אחרת לגמרי. תגיד לי, איך אתה מצליח להשיג צליל כל כך מלא השראה, שגורם למלוא תשומת הלב של המאזין?

סבטלנה טנקוביץ':למעשה, אני מאמין שמעטים האנשים שיכולים לקרוא ולהבין שירה בצורה יפה יותר מאשר המחבר עצמו. לאנשים יצירתיים יש אופי מאוד עדין ורגיש. כל שיר שלי הוא יצירה קפדנית, שלרוב לוקחת הרבה זמן. יש שירים שאני כותב תוך שנה או אפילו שנתיים. וזה לא שזה לא עובד. לכל יצירה יש מצב רוח משלה, ואני, כסופר, לא רוצה להפר אותו. שירים הם צלילי הנשמה, אלא אם כן הוא מכוון כמו כינור סטרדיווריוס, הוא לא יתנגן נקי. וכמו שאומרים הקלאסיקות, "הרצון לכתוב הוא מחלה של הנשמה, היכולת לכתוב היא כמעט תרופה".

אני:למעשה, ישנם משוררים רבים שמתביישים לקרוא את יצירותיהם. אתה יכול לתת להם עצות?

סבטלנה טנקוביץ':אני גם מאוד עצבני כשאני קורא בפומבי. המאזינים הראשונים היו תמיד קרובי משפחה שלי. אבל כאן עובדה מעניינת: ככל שאני יותר עצבני, ככל שאני מכניס יותר רגשות בקריאה, זה נשמע יותר רגשי. אל תפחד. מצא את מי שרוצה להקשיב לך ותבין שקריאת שיריך היא תענוג אמיתי! התחל עם אנשים אהובים.

אני:תגיד לי, איפה הופעת עם השירים שלך?

סבטלנה טנקוביץ':התחלתי בבית הספר. עכשיו אני כבר מפרסם בעיתון הסטודנטים "פצ'טקובץ" באוניברסיטה הפדגוגית הממלכתית הבלארוסית שלנו. גם לי יש הישג קטן: לקחתי מקום 2 בתחרות הקריאה בברנוביץ' עם השיר שלי "בלדת השקרים".

בלדת השקרים

אני שונא שקרים,
השד המתוק הזה
מה מרעיל את הנשמה
כמו גשם סתיו

אז להתגנב בלי משים
ולטפס בסתר אל הלב.
זה לוחש כל כך מתוק, קורא לישון.
כל כך מתקתקות שוכבות מסביב...

- הכל יהיה כמו שאתה רוצה,
כדאי רק לאחל.
הכל יהיה כפי שתבקשו
אבל אתה רק צריך לשקר קצת.

"הו, לעזאזל, אישה זקנה!
אני לא יכול לחיות בלעדייך יותר.
אתה גורם לי לשקר
האנשים שמאוד יקרים לי.

איזה מחיר לשלם
להוציא אותי ממך?
איזה מחיר לשלם
להיות חופשי
ציפור חופשייה.
איזה מחיר אני צריך לשלם לך, זקנה!?

"אבל... יקירי. תסתכל מסביב!
אני לא אישה זקנה.
הקשבת לממתקים
הנאומים שלי
ולא ראיתי את היופי שלי.
מסונוור מהטיפשות שלו.

והילד הסתכל
והוא רואה: לפניו
אור בהיר מהבהב.
הוא כמו תקווה לפניו.
או חלום, או מציאות - אתה לא יכול להבחין.

"אתה באמת קורא לי?"
יצירה נפלאה?
אני לא רואה מולי
פשוט קסם.
הו, כמה מתוק הקול שלך
וניצוץ העיניים
אזמרגדים גדולים כל כך.
אוי כמה אני צריך את הפנים שלך
אני באמת צריך את שיחתך.

שוב בגדתי...
גאונות ערמומית היא שקר.

אבק הונאה הושלך לתוך עיניי.
תקווה לישועה מכבה את הלהבה.
יעבור הרבה זמן
ועכשיו הזקן
משתרג בפטפוטים יומיומיים
בצורה כל כך חריפה
הבכי השקרי והמיותרים שלך לאף אחד.

הוא בודד
בין קורי העכביש, הפגמים,
דיוקנאות, אנשים יקרים, הטעיות.
רק אחד. ולידו רק זה
היה על כתפיו של מי האשמה.
נקטר דאטורה ישפך לזקן...
דרך החיים, האור שלו מוביל לחושך.

את כל העולם אי אפשר לרמות
אבל קל לרמות את עצמך...

אני:בראבו! סווטה, יש לך תוכניות לעתיד?

סבטלנה טנקוביץ':כמובן, יש תוכניות. מילדותי חלמתי על ספר קטן עם השירה שלי. התחלתי לכתוב סיפורים. יש גם כמה מיניאטורות בפרוזה.

אני:ובכן, אני מאחל לך הצלחה, מימוש עצמי מלא והמון קוראים-מעריצים! תודה על הראיון. ועכשיו בואו נשאיר את הקוראים שלנו בשקט עם שיריכם.

סבטלנה טנקוביץ':תודה. קריאה מהנה!

היצירתיות של סבטלנה טנקוביץ'

אני אפול לתוך בריכת עיניך...

אני אפול לתוך בריכת עיניך,
ובמחשבות שלי אני נוגע בך
אני טובע בתעלומת הנאומים שלך,
כל העולם שוכח מאושר.

קשה לי לנשום כשאתה בסביבה
וכל יום קשה יותר להסתכל לתוך העיניים שלך,
רק הנשיקה שלך תהיה הפרס שלי,
גמולך יהיה אור עיניך!

להיות איתך זה עינוי.
אני מפחד לא לרסן את התשוקות שלי,
הנשמה פורצת בלהט,
כשאתה קרוב, אין אני חזק יותר.

אני אביא את הירח מהשמיים בשבילך
ואני אפתח כל דלת.
אני לא אסתכל על אחרים
רק תאמין לי
תאמין לי.

חברים, סבטלנה אפשרה לי לבחור באופן עצמאי כמה שירים לפרסום. ועתה אני רוצה להציג בפניכם את אלו משיריה, שבעיניי באופן אישי נראים כאמרגדים של הנשמה. אני מקווה שתהנה מהם כמוני.

אורות העיר...

אורות העיר
בוער ללא ימי חופש
הם רוצים להזכיר לנו
שהעיר שלנו לא ישנה.

הוא צעיף מנומנם
עטופה רק במקומות
אבל בלב, כמו ביום,
עכשיו האש משתוללת.

המדורות בוערות בברכה
כל המטיילים, האורחים.
בזהירות אבל ברצון
תכיר את כל האנשים.

האורות רק זהירים
הם לוקחים אותך הביתה.
לא אכפת להם מי אתה
בנקאי או יחף.

לישון מותק

תינוק שינה נכנס הביתה.
הוא כמו גמד נחמד וחמוד,
הקול הוא צליל קסום.

צלצול בעין אומר לסגור.
מי לא ישן? מי לא ישן?
לא מכוסה בשמיכה?
מי לא חבר עם הכרית,
זה לא שוכב על מיטת הנוצות?

חלום החזקה עוקף,
הוא לא מוריד את עיניו הישנות מהילדים.
מעקב מקרוב אחר:
מי לא מנמנם, מי לא ישן?

אז יקירי, הראיון עם המשורר הסתיים, השירים נקראו, מה שנותר הוא להשאיר תגובה למטה ולתמוך בסבטלנה במילתכם.

אגב, אני לא נפרד מזה הרבה זמן. בקרוב אכיר לך בחורה אחרת ועבודתה. אז נתראה בקרוב!

כדי להתעדכן בכל האירועים החדשים בבלוג Life Striped, הירשם! אני תמיד שמח לראות אותך!!

וכדי לרצות אותי, תרוץ על הכפתורים של הרשתות החברתיות

"ככה מריח הקיץ - נענע ומשמש;
הכוכבים קרובים לרצפה, הבניינים גבוהים.
אני לא מאמין למילים, להבעות הפנים ולשאלות -

אין דבר אמין יותר מהיד שלך".

שורות אלו נכתבות על ידי אלכסנדרה למשנקו, הידועה גם בשם סשה מיזנובה או פשוט סשה דול. אלכסנדרה היא בת 22, במקור מאוקראינה, חיה כיום באסטוניה. במה היא שונה מבנות אחרות? סשה הוא משורר. יש לה שני אוספי שירים: "יהיה אביב", שנמכר ב-2013 וב-2014 בשתי מהדורות, כל אחת עם יותר מחצי אלף עותקים, ו"לעולם לא", שיצא לאור בסתיו 2014. למרות העובדה שסאשה עוסקת בספרות מאז שהיא זוכרת את עצמה, היא עדיין לא מממשת את עצמה כמשוררת. "אני פשוט כותבת שירה", אומרת אלכסנדרה. החלטנו לדבר עם בובה סשה ולברר ממנה מהי שירה עבור סופרים צעירים מודרניים.

ברודסקי אמר שאי אפשר ללמוד שירה, היא ניתנת או לא ניתנת. אבל רבים נכנסים, למשל, למכון הספרותי. אז יוסף אלכסנדרוביץ' צדק?

מעולם לא סיימתי משהו כמו המכון הספרותי. אני כלכלן בהשכלתי. אני חושב שאי אפשר ללמוד שירה. אתה יכול להבין כיצד מילים נוצרות למשפטים, ולהבין כיצד לחרוז את אותם משפטים. אבל אתה לא יכול ללמד את עצמך לתת להכל לעבור.


- אז מה, לדעתך, המשמעות של מוסדות כאלה? את מי מגדלים שם?

למען האמת, אני לא יכול לענות על השאלה הזו. אני מאמין שאדם יכול לעשות משהו או לא. כאן, אני כנראה מסכים עם ברודסקי. למשל, לא משנה כמה למדתי בקונסרבטוריון, לא יהיה לי שמיעה או קול. גם עם שירה.

- לאילו שלוש דמויות איקוניות בשירה היית קורא למורים שלך?

לא היו לי מורים, למדתי לבד בניסוי וטעייה. יש משוררים שאני מעריץ. אלה הם ברודסקי, יסנין, הוברמן. לפעמים נדמה שאנשים המציאו כמה מילים רק כדי שישמשו אותן בשירים של משוררים אלה.

- אתה חושב שכבר למדת הכל? או להיפך: שהחוויה שלך היא רק חלק קטן?

אני חושב שאי אפשר להשתלט על הכל ולשלוט במשהו בצורה מושלמת. נראה לי שאני רק בתחילת הדרך.


- השתתפת בתחרויות ספרותיות כלשהן?

פעם הגשתי בקשה לכמה תחרויות רשת. אבל אני נגד הערכת יצירתיות על פי כל קריטריון.

אבל, למרות העובדה שלא זכית באף פרסים ואינך חברים בקהילה ספרותית כלשהי, יש לך די הרבה מעריצים. מי הם הקוראים שלך ואיך הם מצאו אותך?

הקוראים שלי הם אנשים שמפתיעים אותי לאין שיעור. אלה שמבינים אותי, למרות המרחק, הפרש הגילאים וגורמים נוספים. אלה גם מוכרים וגם לא מוכרים, אבל מאוד קרובים אלי אנשים. איך הם מצאו אותי אין לי מושג. כל מה שאני יודע זה שעם השנים הם הפכו לחברים האמיתיים שלי.

- איך השירים שלך מושכים אנשים?

השירים שלי עוסקים בכל מה שאנו רואים כל יום, על מה שכולם יודעים או חוו. הם בערך מצב רוח רע, פגישות מקריות, עייפות וכמובן על אהבה. אין לי סגנון בולט, אני אוהב תמציתיות ופשטות. כנראה, כל זה מה שהציבור אוהב.

- האם אתה בעד אמנות טהורה או למניפסטים פיוטיים?

אני דבק במושג "אמנות למען האמנות". זה מעל לכל שאר הקטגוריות.

האם אתה מאמין במוזה ובהשראה, או שאתה חושב שהכל לא בא מעצמו, אתה רק צריך לשבת ולכתוב?

אני מאמין במה שנקרא השראה. שירים לפעמים באים בזמן הלא נכון, "מחוץ לנושא", כשאתה במצב רוח לא נכון וכשאין זמן לכתוב אותם. אבל הם באים. מה זה אם לא השראה?

או שאולי זו רק עבודה קשה והתמדה? אולי זה אומר שאתה כל כך בפסוק שהם התחילו לבוא "פתאום"?

נראה לי שלא נדרשת עבודה והתמדה בתחום הזה, בכל מקרה כך זה אצלי. שירים תמיד באים מעצמם, אני חושב שזה מה שמבדיל אותם מהפרוזה.

- עכשיו כותב כמעט כל שניה. איך לפרוץ דרך ולהיות קריא בסביבה כל כך תחרותית?

שירה טובה תמיד מורגשת. משוררים רעים עושים את דרכם, קוראים טובים מוצאים את עצמם. לא משנה כמה פופולרי, למשל, עמוד ברשתות חברתיות, אם הטקסטים יהיו באיכות ירודה ולא יהדהדו בנפשם ובלבם של הקוראים, לא יהיה בכך טעם. יש יצירות "פופ", המוניות, שאינן זוהרות מעומק, אבל קרובות לרבות - יחסי ציבור כאלה נותנים נקודות נוספות. אם יש סיגים גלויים על הדף, אז כן, יהיו כמה אלפי מנויים מרומים, אבל אף אחד לא יקרא את הטקסטים.


- סופרים רבים כמו המינגווי, ג'ויס, פלובר היו ידועים בלוחות הזמנים הצפופים שלהם. האם אתה עוקב אחר מערכת כלשהי?

אוי לא. אני אף פעם לא מכריח את עצמי לכתוב. אני כותב רק כשאני כותב. אני מאמין שעבודה שגרתית עשויה להיות הכרחית בעת כתיבת פרוזה, אבל שירים חייבים להיכתב מתוך גחמה, או לא לכתוב כלל.

- האם שירה היא התחביב או העבודה שלך? במי אתה חיים רגיליםאם לא משורר?

השיחה שלנו עם סשה התקיימה בדיוק בערב השנה החדשה. אולי לא במקרה? אחרי הכל, השירה שלה נשמעת כמו מוזיקה של אגדה, מכשפת, קוסמת, קורצת... אם אי פעם נגעת בקסם הזה, תאהב את האגדה שבעצמך! ותשמור אותו בזהירות בנשמתך. וברגע שאתה הולך לאיבוד בנתיבי הגורל, אחד משיריו של סשה יעזור. כמו חוט מכדור קסם, אתה תצא מהחושך. בהכרח!

מתנה לסבתא

סשה, אתה זוכר איך באת לראשונה במגע עם שירה בילדותך? ההורים שלך קראו לך שירה לעתים קרובות?
בילדותי, אמא שלי הקריאה לי הרבה שירים. קל היה לזכור אותם, אז הם סיבכו לי את המשימה עם פסוקים פטריוטיים בנפחים מדהימים. (חיוך).עכשיו, לצערי, אני לא זוכר אילו. אבל אם לשפוט לפי העובדה שהאחיין שלי בן החמש מדקלם את "סיפורו של גיבור לא ידוע", "הדוד סטיופה" וכו', אני יכול להניח שגם לי היה רפרטואר דומה.

ספר לנו בבקשה את סיפור השיר הראשון שלך. איך קיבלת את הרצון לכתוב את הרגשות והמחשבות שלך בצורה פואטית?
השיר הראשון נכתב בגיל שש ביומן אדום יפהפה. זו הייתה מתנה לסבתא שלי ב-8 במרץ. קשה לומר מאיפה הגיע הרצון הזה, אבל זה קרה.

האם אתה חושב שהורים יכולים להחדיר אהבה לשירה בילד?
אני חושב שהורים לא רק יכולים, אלא צריכים להחדיר בילדם אהבה לשירה. שירים מפתחים זיכרון, חוש קצב ובזכות הצליל המלודי שלהם, הם נתפסים בקלות על ידי ילדים.

"אמא, תגידי לי, זה מלאך? אבל כנפיים אפורות...
האם למלאכים אין כנפיים לבנות, אמא?
– אולי, יקירי, הם אבקתי אבק?
- אמא, הוא מביט בערגה על מסגרת החלון...

– שינה, יקירי, הוא מלאך של דרך רחוקה.
יש קצת חול באגפים ממסלול חצות.
לישון, יקירתי, בוא נעטוף את רגלינו
שמיכה בז' עם סוסים בצבעים שונים..."

"שיר ערש על כנפיים", 11 באוגוסט 2008

אתה לא יכול להיוולד משורר

מהי לדעתך שירה? אולי, כל אחד יכול לכתוב כמה שורות בחריזה. ורק מעטים ניתנים להפיח חיים בקווים אלו באופן שייגע בנפשו של אדם. היכן עובר הגבול בין שורות מחורזות לשירה?
שירה היא כאשר עור אווז רץ. זה כאשר, לאחר קריאת כמה שורות, אתה רוצה לדעת איך הכל יסתיים. זה כאשר אתה מתמזג עם הקצב. זה כאשר אתה רוצה לקרוא משהו אחר של אותו מחבר. זה כשהמבט לא נצמד לקונסטרוקציה העקומה. וזה ממש לא הכרחי כאשר כל האמור לעיל חופף באותו הזמן.

"שירה היא כאשר עור אווז רץ. זה כאשר, לאחר קריאת כמה שורות, אתה רוצה לדעת איך הכל יסתיים. זה כאשר אתה מתמזג עם הקצב..."

אתה חושב שאפשר להפוך למשורר או שנולד? האם משורר באמת נושא "ניצוץ אלוהים" או שאפשר ללמד כל אדם לכתוב שירה?
אתה לא יכול להיוולד משורר. אתה יכול להיוולד עם נטייה מסוימת למשהו. ואם סביבהייצור את התנאים שבהם כישרון יתפתח, הכל יסתדר. ואתה יכול, כמו מחולל, בלי שיהיה לך כישרון מיוחד, אלא עם רצון עז, באמצעות עבודה קשה, לנקר את הניצוץ הזה מעצמך. אם הניצוץ הזה יוולד מחדש לאש (שניתנת לאחרים כבונוס בלידה), אז זו תהיה גאונות מדהימה של עבודה.

משורר ומוזה

סשה, בבקשה ספר לנו את הסיפור של הכינוי שלך בסט.
בתחילה, זה היה כינוי - בס. הייתי בן תשע עשרה, ורציתי איכשהו להשוויץ. ואז, דרך חשיבה ממושכת ועצות של אחרים, הופיע הכינוי בסט. אותיות רוסיות עם האות הלטינית t. כך הוחלט, משום שהכינוי לא משתנה הרבה מבחינה ויזואלית, ויחד עם זאת, אינו מרגיז את עיניהם של חברים דתיים במיוחד. וזה בכלל לא קשור ל"הכי טוב" או משהו כזה. באתרים בהם אסור לשלב אותיות במילה אחת שפות שונות, עליך לחתום בתור Sasha Best.

"לא, אני לא ציפור, אני רק מנסה לעוף
אבל, בתור התחלה, לפחות לא ליפול לתהום
נפילה שם כואבת, אבל שימושית
העיקר לקום אחר כך.

אנחנו לא חברים, אבל אני לא אשאיר אותך בצרות.
הייתי רוצה להבין - מה החופש שלי:
להיות בלעדיך זה כמו ללגום מי קרח
או איתך, אבל בלי הזכות להחזיק אותך..."

"לא, אני לא ציפור, אני רק מנסה לעוף", 31 במאי 2009

אתה כותב לעתים קרובות מנקודת מבט גברית. האם זהו סוג של משחק ספרותי או שלעיתים קל יותר לבטא רגשות כך?
אני כותב לא רק מנקודת מבט גברית. אני רק מעוניין "לנסות" תמונות שונות, סטטוסים חברתיים, תפיסה חושית אחרת של העולם ... אני חושב שביצירתיות אתה לא צריך להגביל את עצמך לשום מסגרת ספציפית.

ואיך אתה מרגיש לגבי חלוקת השירה לזכר ונקבה? האם באמת ניתן לייחד את "שירת נשים" בקטגוריה נפרדת?
אני מאוד אמביוולנטי לגבי זה. עם שינוי היסטורי תפקיד נשיבחברה, שירת הנשים החלה לקבל גוון מעניין יותר ותוכן עשיר יותר. בעבר אהבתי יותר שירה קלאסית גברית, עכשיו, אם ניקח מחברים מודרניים, אני נוטה יותר לשירה נשית.

"אני אוהב את שייקספיר, רוז'דסטבנסקי, בלוק, גומיליוב, אחמטובה וצבטאייבה. כל אחד מהם תרם את תרומתו המיוחדת לתהליך הופעתו של ידע מסוים בשירה.

לפי אמירה מפורסמת, "פושקין הוא הכל שלנו." ומי מהמשוררים הוא "כולם" בשבילך?
למען האמת, אני לא ממש אוהב לקרוא שירה. יש רגעים שאתה רוצה, אבל זה לא קורה לעתים קרובות כל כך... ואני מתייחס לפושקין יותר מאשר באופן שווה.

מהו תהליך הצמיחה היצירתית בשירה? לדוגמה, אמנים אומרים שכדי לפתח טעם, תחושה של קומפוזיציה, אתה צריך ללמוד מהמאסטרים הישנים.
כל אחד בוחר את הדרך שלו. כולנו שונים. וכולנו הולכים בדרכנו דרך יצירתית. המשורר צריך ללמוד את אוריינות השפה, להאזין למוזיקה איכותית יותר כדי לפתח חוש קצב, לקרוא ספרים טוביםולצפות בסרטים מוכשרים כדי "לחדש את החושים" ולהעשיר את עצמם בסיפורים חדשים. השאר זה דמיון וניסיון חיים.

לעתים קרובות הדרך לשירה מתחילה בחיקוי של סופרים גדולים. ספר לנו איך להתגבר על הרגע הזה ולפתח סגנון משלך?
בְּ גיל ההתבגרותהעתקתי למחברתי את שיריה של מריה סמיונובה מהספרים על כלב הזאב. אני עדיין זוכר חלקים מכמה מהם. אז בגיל שבע עשרה החלו הניסיונות הראשונים לכתוב שירה. חיקוי זה טוב. זהו תהליך למידה. העיקר לא לשכוח לשים את תוצאות הפעילות החיקוי שלכם על השולחן ברגע שמגיעה התחושה שאתם יכולים להשאיר את חבל ההצלה על החוף ולצאת למסע משלכם.

"חיקוי זה טוב. זהו תהליך למידה. העיקר לא לשכוח לשים על השולחן את תוצאות הפעילות החיקוי שלך ברגע שבו אתה מרגיש שאתה יכול להשאיר חבל הצלה על החוף ולצאת למסע משלך.

כיצד מתרחשת הקודש של לידת שיר? האם זה מגיע אליכם מיד "גמור" או שבמקרה עובד על קווים בודדים לאורך זמן?
כמה נחמד יהיה אם יעלה בראש טקסט מוכן (צוחק).ובכל זאת, אלוהים היה נותן את הזיכרון הזה כדי לכתוב במהירות הכל. למרבה הצער, זה לא עובד. כמה שורות באות, ואז אתה יושב וחושב - "למה הכל התחיל?" או "טוב, אתם, חברים, הכנתם דייסה... ואיך אתם הולכים לצאת עכשיו?". בהקשר זה, חלק מהשירים מחכים בדרך כלל לרגע שלהם ללא שורה אחת.

"... אלוהים הפיל כד חלב,
והבוקר נרטב.
השמיים מלאי חיים בכפות הידיים
זה היכה קצת.
משהו נדקר לי בחזה,
אחרי - היה שקט.
זה לא לב... זה היקום
עצר."

"שמיים במו ידיך", 27 בדצמבר 2009

סשה, חווית משבר יצירתי? ואיך, אם לא סוד, מתמודדים עם "העליות והמורדות של המוזה"?
כן, הכל יכול לקרות... ברגעים כאלה, אני פשוט מנסה להתמקד בזרימת החיים. אם פועל הרגע הזהלא כתוב, זה אומר שהמוזות הפנימיות שלי בוקעות איזה רעיון גרנדיוזי חדש בתוכניות שלהן. ואין מה להסיח את דעתו בכל מיני דברים קטנים. (צוחק).

סשה, האם יש רגעים שבהם אתה פונה לעבודה שלך - לקרוא שירה מחדש? האם יש לך "מועדפים" בין היצירות שלך?
לא, אני משתדל לא לקרוא שוב את השירה שלי. למען האמת, מעולם לא קראתי אפילו אחד מהאוספים שלי מתחילתו ועד סופו. שירים נקראים שוב בשלב הכתיבה לצורך תיקון, או לפני ערבי יצירה על מנת לשנן את השיר ולעדכן את הצד החושני שלו. מועדפים, גם באופן כללי, כנראה שלא.

"משורר צריך ללמוד אוריינות של השפה, להאזין למוזיקה איכותית יותר כדי לפתח חוש קצב, לקרוא ספרים טובים ולצפות בסרטים מוכשרים כדי "לחדש רגשות" ולהתעשר בסיפורים חדשים"

בשנת 2009, samizdat הוציאה את האוסף שלך Soul on the Palms. בשנת 2012 יצא לאור ספר שירים "המצאתי את עצמי". למה החלטת לפרסם את עצמך? ניסית ליצור קשר עם בעלי אתרים כדי להדפיס אותך?
היה לי רגע שבו פניתי להוצאות שונות. בכל מקום אמרו לי ששירה לא רלוונטית עכשיו. קובץ השירים השני יצא על ידי נותן החסות בתנאי שההכנסה ממכירת חנויות מקוונות תגיע אליו עד שיחזיר את הוצאותיו, ואז ההכנסה ממכירה תגיע אלי. הסיפור עולה בראש: "הוא איכשהו יצא לסיגריות, ומעולם לא ראינו אותו שוב. ככל הנראה, זה היה מותג נדיר מאוד של סיגריות. (צוחק).

האם אתה מתכנן להוציא ספר חדש בזמן הקרוב?
אני לא מתכנן לעשות זאת בזמן הקרוב. צריך להתאמן עוד דברים. אני לא רואה סיבה להוציא ספרים דקים.

כבישי האגדות

יצירות סיפוריות גוברות במילים שלך. כל אחד מהם הוא כמו סיפור קטן, אגדה או רומן... אתה נהדר ביצירת אלה עולמות קסומים, מלא משמעות עמוקה, לצייר את הפרטים הקטנים ביותר ... סשה, בבקשה ספר לנו איך עלילות השירים שלך נולדות? ומה בא קודם? האם העלילה "מביאה" את הזרימה היצירתית מאחוריה, או להיפך, האם עולות עלילות בזרימה?
זה פשוט - אני מאוד אוהב אגדות, אני פשוט אוהב אגדות. ואני נהנה לכתוב אותם. אני אוהב איך הם מריחים, איך הם טועמים, איך הם מסיימים וכמה הם קסומים. התיעוד העיקרי עשוי להיות על "דלת עץ אלון" או על "ריח של אספן בבית". זה בכלל לא משנה. אני רוצה לגעת בהכל, להריח את זה, להיות כמו, לחטט כמו קסם. (חיוך).ואז הגיבורים עצמם בוחרים את הדרך שלהם.

"אני פשוט אוהב אגדות! אני מעוניין לכתוב אותם. אני אוהב איך הם מריחים, איך הם טועמים, איך הם מסתיימים ואיזה קסם קורה..."

איזה תפקיד לדעתך ממלאות אגדות בחייו של אדם?
הסיפור הוא משהו באמת ייחודי! זו הזדמנות לטבול את עצמך בעולם שבו הכל קורה אחרת משלנו, איפה אנשים רגיליםלִרְכּוֹשׁ יכולות יוצאות דופןשבו כוחה של האהבה יכול בהחלט הכל. אנחנו פשוט שוכחים מזה חיי היום - יום. אגדה היא תזכורת לנו לאפשרויות האמיתיות שלנו.

"אגדה היא הזדמנות לטבול את עצמך בעולם שבו הכל קורה אחרת משלנו, שבו אנשים רגילים רוכשים יכולות יוצאות דופן, שבו כוחה של האהבה יכול בהחלט הכל. אנחנו פשוט שוכחים מזה בחיי היומיום. אגדה היא תזכורת לנו לאפשרויות האמיתיות שלנו.

יש לך סדרה שלמה של שירים על חתולים. קוראים רבים משכתבים במחברותיהם את השיר "החתול והאיש שלו" ומשננים אותו. מדוע חתולים הם לעתים קרובות ההשראה לשירה שלך?
אתחיל בחלק העצוב - אני אלרגית לחתולים. אבל כילד, כל חתולי החצר היו שלי. הם השאירו בסתר את כל הנקניקיות מהמקרר. ויש להם גם כוח על ייחודי, יחד עם כלבי ים ודביבונים - ככל שהחתול עגול יותר, כך הוא יפה יותר. אני מניח שאני פשוט מקנא בהם (צוחק).

"במוסקווה המאובקת, בית ישן עם שני חלונות ויטראז'
הוא נבנה במאה ה-11.
בסמוך גר חתול שחור מסנוור
חתול שהאיש אהב מאוד.

לא, לא חברים. החתול רק שם לב אליו.
פזל מעט, כאילו מסתכל על האור
הלב שלה הלם... הו, איך הלב שלה מלמל!
אם בפגישה הוא לחש לה בשקט: "שלום" ... "

"סיפורו של החתול והאיש שלו", 28 באפריל, 2008

סיפורי הדוב היא בלדה על אהבה מרה וחסרת נחמה. הגיבורה פונה למכשפה בבקשת עצה ונותנת את לבה לדובה כדי לא לסבול יותר. סשה, האם חווית את תחושת האהבה הנכזבת? האם המשורר עצמו צריך לעבור סבל כדי להעביר את כל מכלול הרגשות בצורה כה נוקבת?
אני חושב שבחייו של כל אדם היה סיפור של אהבה נכזבת. זה כל כך צעד הכרחיידיעת מעמקי ליבו של האדם, לא רק עבור המשורר, אלא עבור כל אדם.

"... אבל החלטתי. ולחשוב, עשיתי זאת.
רגשות מאובנים, ודמעות זלגו.
הדוב הנורא שאג ו
היא חיבקה את ליבי בעדינות עם כפותיה.

ובלי לב ברגע - הראש הוא כמו שיכור.
אני לא רוצה לסבול את הכאב שלו.
תן לעצמך להלום, לעזאזל,
בפיה הנורא של החיה, שפופה בענווה.

בראש שלי כל כך בקלות, בהתלהבות.
בחורשת הנופלים, השמיים זוהרים בחביבות.
רק אנשים שמעו - על השביל הבלתי דרוך
דוב שואג ביגון בלתי ניחם.

"סיפורו של הדוב", 16 באוקטובר 2015

בשיר "סיפורי זאב" אתה יוצר אווירה מיסטית, מכשפת. אני חושב שהרבה קוראים, כמוני, מקבלים עור ברווז כשהם קוראים אותו. איך נוצר הרעיון לכתוב את היצירה הזו? מדוע החלטת לפנות לנושא חיזוי עתידות בנות?
אני לא יכול לומר בוודאות מדוע הרעיון של חיזוי עתידות עלה במוחי באותו רגע, אבל כשהיינו בני נוער, לפעמים התמכרנו לגילוי עתידות. בכל עת, בנות היו מעוניינות להסתכל אל העתיד ולגלות מי הארוסה שלהן. אבל לפעמים עדיף להשאיר את הדברים כמו שהם. לכל דבר יש את הזמן שלו.

“... מה קפוא, מארוסיה? עדיף לשבת על הגב שלי.
תוכלו לראות כיצד העלים נוצצים בצבעים בלילה.
אבל באזור שלנו לפני כל בחורה
הערבה זוחלת"

הירח נמוג. שקט שרר בחדר.
מארוסיה התחילה, עפה למעלה כמו יונת טורטל.
בהשתקפות במראה, בצרחה, היא זרקה את הפמוט
הלילה נגמר..."

"סיפורי זאב", 15 בפברואר 2015

קולות מבחוץ

עד כמה אנשים סביבך משפיעים על היצירתיות שלך?
לרוב, ההשפעה אינה חיובית במיוחד. אני קצת מתעצבן מהשאלות: "נו, איך? יש משהו חדש? לא כתוב? ולמה? לכתוב משהו!!!" אם אתה רוצה לדעת אם יש פסוקים חדשים, כנס לדף ותסתכל. למה כל כך הרבה שאלות נוספות? השאלה הכי מוזרה היא "למה זה לא כתוב".

עד כמה חשובה לך הכרת הקורא?
בוא נגיד, אני נהנה שקוראים אותי. כמובן, כולנו חולקים את עבודתנו כדי להיקרא. אבל אני לא ממש דואג אם מישהו לא אוהב את מה שאני כותב. לכל אחד יש את הטעם שלו.

סשה, אתה כותב שירה לפי הזמנה?
כן, אני כותב. אני לא מאלה שאומרים: "כסף הורס את היצירתיות!" זה בסדר לקבל תשלום עבור התחביב שלך.

"אם אדם מוכשר כותב ביקורת שלילית, אז הוא עושה לך טובה - הוא מצביע על הטעויות שלך. עלינו להודות מקרב לב לאנשים כאלה ולמשול".

האם ביקורת גרועה על השירים שלך יכולה להרוס לך את מצב הרוח?
לא הוא לא יכול. אם אדם מוכשר כותב ביקורת שלילית, אז הוא עושה לך טובה - הוא מצביע על הטעויות שלך. עלינו להודות מקרב לב לאנשים כאלה ולמשול. אבל לעתים קרובות יותר ביקורות כאלה נכתבות על ידי טרולים במטרה לפגוע או לפגוע. כל אדם רק צריך לזכור שהטרולים עושים זאת מחוסר אהבה. לכן, אנו מודים להם על מאמציהם, או שאנו מתעלמים מהם.

לעתים קרובות אתה מקיים ערבי ספרות שבהם אתה קורא את שיריך. איך אתה מרגיש כשאנשים אחרים קוראים את העבודה שלך?
לדעתי זה נפלא! אני זוכר שכנער, ביקשתי מנערה מוזיקאית לכתוב את האקורדים והמילים לשיר שמאוד אהבתי. התשובה הייתה: "רק אני יכול לשיר את השיר הזה". אז אני חושב שלא רק אני יכול לקרוא את השירים שלי. וזה פשוט מגניב בצורה לא מציאותית כשלא רק אני קורא אותם.

החיים הם רגילים

כמה נוח אתה מרגיש במוסקבה? האם אי פעם חשבת לעבור למקום שמתאים יותר ליצירתיות?
אז אני כאן מאז הלידה. (חיוך).אני אוהב את מוסקבה! כמו שאומרים - בכל מקום טוב, אבל בבית יותר טוב. גם בחופשה אני מתגעגע הביתה, לא משנה כמה טוב אני מרגיש.

סשה, בבקשה תאר יום טיפוסי בחייך.
יש לי את הימים הכי רגילים בחיים הכי רגילים (חיוך).עבודה בבית. לִפְעָמִים אירועים שוניםומפגשים עם חברים בבית קפה או עבור משחקי לוח. אני לא אדם מאוד פעיל למען גיוון.

"אתה השתנית. יכול להיות שגם אני.
אנו מציירים אמנות עם גיר על העור
תחושת עדר - לא להיות שונה.
להיות שונה זו תחושה בנאלית.

מכת צבעי מים היא בינונית במחוות
דיוק במילים אינו מוביל לאידיאל
Scarlet draw תענוג ואושר
רק אנחנו מציירים שלמות לא ארגמן..."

"תרדמת", 11 ביולי, 2009

האם שירה היא עיסוקך העיקרי? או שצריך לשלב יצירתיות עם עבודה אחרת?
שירה היא תחביב. לפעמים, כמובן, אני צריך לקחת על עצמי פרויקטים שונים, אבל זו לא הפעילות העיקרית שלי. אני עובד ברוסאטום.

איך אתה אוהב לבלות את הזמן הפנוי שלך? האם יש לך תחביב כלשהו?
אין לי הרבה זמן פנוי, אז בדרך כלל זה מבלה בצפייה בסרט מעניין עם כוס קפה או בעבודה על אגדה אחרת שלא נגמרת. (חיוך).

סשה, ספר לנו קצת על המשפחה שלך. האם גם בעלך יצירתי?
בעלי הוא סקסופוניסט, אז אנחנו שומעים לעתים קרובות מוזיקה בבית שלנו.

יש לך אימרה או ציטוט שעוזר לך בזמנים קשים?
ציטוט איתו אני עובר את החיים: "אין מוצא. אושר הוא בלתי נמנע! מתאים לכל אירוע.

במקום פוסט סקריפט...

אנה אחמטובה תיארה את ההשראה כאורחת "עם מקטרת בידה", מולה כל כבוד העולם לא כלום. איזו השראה הייתם מגיעים?